Fanbase marketing: voor iedereen!

De meeste mensen zijn inmiddels bekend met het begrip ‘Transitie in de sport’. Een belangrijk onderdeel hiervan is het aanboren van nieuwe geldstromen, bijvoorbeeld door fanbase marketing. Maar wat is dit nou precies? En wat kunnen kleine en middelgrote bonden doen op dit gebied? Wij zetten wat zaken voor u op een rijtje.

Ontwikkelen van de fanbase

In de consumentenwereld is data de laatste jaren veel belangrijker geworden. Campagnes via print en TV worden steeds meer vervangen door digitale campagnes online. Goede informatie over de achterban (fanbase) geeft sportbonden de mogelijkheid zelf ook in deze trend mee te gaan.

Het kennen van de behoeftes van de achterban biedt voordelen bij zowel het ontwikkelen als het promoten van de producten en diensten van een sportbond. Sportbonden hebben een unieke uitgangspositie door hun natuurlijke autoriteit binnen een tak van sport, regelmatig terugkerende bezoekers en ook nog een grote schare fans. Opvallend genoeg is de beschikbare informatie over deze groepen in de praktijk vaak nog beperkt.

Daarom wordt het verzamelen van goede informatie ook wel als fanbase marketing aangeduid. Voor bonden biedt het digitale tijdperk een kans, ze zijn immers aanwezig in de markt met websites, apps en/of digitale inschrijvingsmodules (voor bv. evenementen). Het goed registreren en verzamelen van informatie kan zeer waardevolle marktinformatie en inzichten opleveren. Er ligt dus een mogelijkheid om het business model van een sportbond te verbreden en invulling te geven aan nieuwe kansen voor de sport.

Waar liggen de kansen?

Nieuwe kansen voor sportbonden liggen bijvoorbeeld bij:

-> Verkoop van extra tickets voor wedstrijden of deelname aan recreatieve evenementen. Dit geldt ook voor decentrale activiteiten, zoals het stimuleren van het bezoek aan wedstrijden op clubniveau.

-> Versterking van de sponsorpropositie richting bestaande of nieuwe partners. De sponsors zijn naast naamsbekendheid ook geïnteresseerd in het direct bereiken van een relevante achterban. Dit kan leiden tot nieuwe partnerships of verdieping van bestaande partnerships. Toegang tot een waardevolle database van fans wordt een steeds belangrijker onderdeel van de moderne sponsorpropositie.

Zoals gezegd geeft goede data over de fanbase daarnaast belangrijke informatie die gebruikt kan worden voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten of het beter bedienen van de huidige leden van de bond.

Customer data platform

Een customer data platform creëert informatie die een sportbond graag zou willen weten over haar fanbase. Voor de sportbond is het bijvoorbeeld relevant om te weten of iemand wel eens een evenement bezoekt, geïnteresseerd is in topsport, aan recreatieve evenementen deelneemt, geïnteresseerd is in jeugdsport, congressen bezoekt, trainers informatie zoekt, etc. Het platform verbindt alle digitale domeinen van de sportbond met elkaar en bouwt geautomatiseerd kennis en profielinformatie op. Data wordt hierbij verrijkt met informatie die niet direct aan de bond is geleverd, maar wel op andere plaatsen online te vinden is (bv. Facebook, Twitter of LinkedIN profielen).

Ingewikkeld?

Een begin maken met fanbase marketing is niet ingewikkeld. Het vraagt om wat basale technische kennis en handig gebruik van bestaande tools. Neem gerust eens contact op Maarten van Koolwijk (maarten@bondcenter.nl of 06-29278964) als u een eerste stap wilt zetten.

Tags: , , , , , , ,