Professional van de maand – december 2016

Iedere editie besteden we aandacht aan een professional in de sport. Dit doen we om inzichtelijk te maken welke kennis en expertise er aanwezig is in onze wereld. Deze editie het woord aan Rik Burger.

Rik is sinds 2009 actief als adviseur in de sport. “Ik zag dat sportorganisaties op veel vlakken konden leren van het bedrijfsleven. Om mijn eigen kennis bij te spijkeren, volgde ik de executive MBA Sport Management aan het SMI en ik begon tegelijkertijd als zzp’er in de sport.” Rik heeft in het verleden ruim vijftien jaar bij kleine en grote consultancybedrijven gewerkt. Altijd rond organisatieverbetering op het vlak van commerciële processen (marketing, verkoop en service). Hij gaf zowel strategisch als operationeel advies, in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij al sinds 2000 actief als bestuurder in de sport. Eerst op lokaal niveau bij SV Kampong en later op stedelijk niveau bij Vereniging Sport Utrecht en Stichting Sport en Samenleven.

Over zichzelf zegt Rik het volgende: “Ik wil mensen en organisaties slim verbinden. Als mensen elkaar ontmoeten, kunnen ze kennis en ervaring uitwisselen. Er is al zoveel uitgezocht in deze wereld. Daar moet je gebruik van maken. Omdat ik een alles-eter ben als het gaat over (sport)kennis, ben ik soms lastig in een hokje te plaatsen. Ik ben breed inzetbaar, van maatschappelijke sportprojecten tot marketing- en sponsoropdrachten voor bonden of evenementen.”  Zo is Rik onder andere ook verbonden aan de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).  De WESP werkt als open-source community waarin vertegenwoordigers van universiteiten, hogescholen en andere kennisinstellingen samenwerken om aan de hand van standaard richtlijnen de impact van (sport)evenementen te meten.

Onlangs heeft Rik zich ingezet voor onder andere de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV). Hij schreef in 2016 een marketingplan voor Bergsportreizen.nl. “Bergsportreizen.nl biedt de leden van de NKBV reizen, cursussen en workshops aan in een zomer- en winterprogramma. Ondanks een stijgend ledenaantal voor de NKBV stagneerde de laatste jaren het aantal boekingen bij Bergsportreizen.nl. Na een inventarisatie draaide ik eerst zeven maanden in het marketing- en communicatieteam mee. Deze werkwijze heeft mijn voorkeur. Je wordt dan onderdeel van een organisatie, waardoor je veel meer ziet dan een externe adviseur. In deze periode heb ik ook meegewerkt om de winterreisgids te maken en te verbeteren. Een klus die voor mij, als skileraar voor mensen met een beperking, heel dicht bij mijn interessegebied lag.”

Ook in bredere zin heeft Rik een uitgesproken beeld van de georganiseerde sport in Nederland. “De georganiseerde sport staat volgens mij op een punt dat transitie echt nodig is. Daar waar inkomsten vanuit subsidie en ledenbijdragen min of meer vaststonden, is dat nu niet meer zo. Dat vraagt om andere verdienmodellen. Neem daarbij ook de veranderde behoefte van sporters en de vraag van gemeenten naar een grotere maatschappelijke rol van sportverenigingen. Bij sommige bonden en verenigingen zie je dat de slag wordt gemaakt, maar bij sommige blijft het angstvallig stil. NOC*NSF probeert te inspireren, maar laten bonden en verenigingen zich wel inspireren? Ik denk dat bestuurders en professionals zich moeten afvragen of de huidige activiteiten nog wel aansluiten bij wat de markt nu, maar vooral ook in de toekomst vraagt. Is het lastig om deze reflectieve vraag te beantwoorden? Zoek dan hulp, kom in beweging!”

 

Voor meer informatie:pasfoto-02

Rik Burger

rik.burger@xs4all.nl

06-12294637

LinkedIn

Tags: , , , , , , ,