Professional van de maand – juli 2016

Iedere editie besteden we aandacht aan een professional in de sport. Dit doen we om inzichtelijk te maken welke kennis en expertise er aanwezig is in onze wereld. Deze editie het woord aan Margot van Beusekom.

Margot omschrijft zichzelf als een creatief en analytisch strateeg, die organisaties goed kan helpen met het ontwikkelen van hun visie en strategie en met nieuwe concepten om sporters in beweging te brengen en houden. “Ik hou van sport. Vooral van wat sport los maakt in mensen.”

Margot is in 2007 begonnen bij strategisch marketing adviesbureau VODW. Hier heeft zij voor vele verschillende klanten gewerkt. Ook veel in de sport. Een aantal projecten in de sport later wist ze zeker dat haar hart bij de sport lag, en dan met name het in beweging brengen en houden van de mensen zelf. “Sport is ontzettend goed voor ons: voor ons lichaam, onze geest en ons sociaal netwerk. Ik geloof in de kracht van sport en hoop mijn steentje bij te dragen aan een gezondere en gelukkigere wereld.”

“Ik noem mezelf sportermarketeer”, zegt Margot. Dat is niet hetzelfde als een sportmarketeer, want sportmarketing gaat over de (vaak commerciële) marketing van sport of de marketing via sport. Haar doel is voornamelijk het verhogen van de sportparticipatie. “Het gaat mij om de sporters zelf; niet om de sport. Ik geloof dat, als je de sporter als uitgangspunt neemt, je de beste strategie en concepten ontwikkelt. Strategieën en concepten met het primaire doel meer mensen in beweging te brengen en houden. Een goed concept is vervolgens vaak ook interessant om commercieel in te zetten, maar dan wel in die volgorde.”

Daarnaast gelooft Margot in multisport, omdat het mensen de kans biedt nieuwe ervaringen op te doen, nieuwe uitdagingen aan te gaan. “Er zullen altijd mensen zijn die hun hele leven één sport beoefenen bij één vereniging maar een groot deel van de mensen wil iets anders. Ik probeer daarom sportorganisaties te inspireren en te ondersteunen proposities te ontwikkelen om in te spelen op deze trend.”

Een voorbeeld hiervan is het doelgroeponderzoek wat ze voor de KNHB heeft uitgevoerd. Hierin werden kwantitatieve uitstroomonderzoeken en data analyses gebruikt om te bepalen welke doelgroepen meer uitstromen dan andere en met welke beweegredenen. “Deze inzichten vormen daarna de basis voor nieuwe of aangepaste concepten voor behoud.”

Op dit moment is Margot ook bezig met Sproef, een digitaal multisport concept dat kinderen op een hele leuke manier goed van verschillende sporten laat proeven.

Voor meer informatie:

Margot van Beusekom
Firma Leef!
06-53 79 81 53
margot@firmaleef.nl
www.firmaleef.nl

Terug naar nieuwsbrief

Tags: , , , , , ,